****T75 1.000,80€!

Lahden alipelattu kanuunavarma Harley luottamuksen arvoinen. Muita maistuvia Excusez Moi ja Pyrkimys. ****T75-lunastus 1.000,80€!

LAHTI 12.10.2024
HARLEY (26) **** => kk 5,18 (30%)
EXCUSEZ MOI (30) *** => kk 9,17 (20%)
****Toto75 Porukkasysteemi 300€ => 1.000,80€!

Alipelattu kanuunavarma:
HARLEY (26) **** 40% – T75 33,4%

Kahdella merkillä ohi pelisuosikista:
EXCUSEZ MOI (30) *** 30% – T75 28,0%

Kahdella vahvalla suosikilla:
PYRKIMYS 37,5% – T75 28,8%

Kalsarikännit jäi maalikamerankuvassa niukasti kakkoseksi. Myös sen voittaessa Porukkasysteemi olisi osunut. Voitto-osuus 7 oikein tuloksella olisi ollut 2.764,11 euroa ja siihen lisäksi alavoitot päälle.

TUKIPILARI

T75-2 / 10 HARLEY

Systeemiemme läpivarma löytyy toisena kohteena ajettavasta kolmevuotiaiden lämminveristen Tie Suur-Hollolaan finaalista. Numero 10 HARLEY on meidän papereissamme 40% arviolla jopa koko tämän varsin tasaisen kierroksen todennäköisin voittaja ja samalla selvästi arviotamme vähemmän pelattuna luonnollinen varmavalinta. Viimekertainen Kriteriumin finaali pilaantui turhanpäiväiseen laukkaan joukon hännillä 750 jäljellä, mutta sitä ennen ruuna teki väkivahvoja suorituksia.

Kriteriumin finaalipaikan Harley nappasi vaativalla juoksulla 2. radalta ilman selkää vain selässään matkanneelle Ginzalle häviten. Tätä ennen alla oli kaksi peräkkäistä voittoa nimenomaan näistä Tie Suur-Hollolaan karsinnoista. Lahdessa 5. päivä syyskuuta Harley nousi pienessä lähdössä viimeisellä sijalla 2. radalle 1500 jäljellä, eteni johtavan rinnalle 800 jäljellä ja jyräsi loppusuoralla varmaan voittoon. Lahdessa 22. päivä elokuuta taas Harley iski 4. ulkoa 750 jäljellä, eteni 2. radalle ilman selkää 450 jäljellä ja irtosi loppusuoralla jopa ylivoimaiseen voittoon.

Harley ei ole mikään starttiraketti, joten kymppiradan lähtöpaikka sopii sille hyvin. Kyseessä on vauhtikestävä menijä, jolla voi sitten matkan edetessä tehdä tarpeen vaatiessa jo aikaisia ratkaisuja. Toki paras vaihtoehto olisi se, että matkalla pidettäisiin sen verran tempoa, ettei Harleylla tarvitsisi iskeä kuin vasta kirikierroksella. Ohjastaja-valmentaja Jyrki Tammimetsä vahvisti meille eilen, että mitään negatiivista ei ole viime startin jälkeen ilmennyt. Pieni laukan uhka Harleyllä on, ja toki jotkut kovimmista vastustajista tulevat saamaan selvästi suotuisamman juoksun, mutta ravilla meillä on kyllä varsin vahva luotto tukipilariimme.

Jyrki Tammimetsä

L6/10 HARLEY: ”Ei viime kerran laukkaan ollut oikein mitään erityistä syytä. Tämä on pikkasen venkula. Vauhti vähän tökki ja kirivaiheen kiihdytyksessä tuli sitten hyppy. Tasaisempi vauhti olisi sopinut ruunalle paremmin. Kaikki on mennyt hyvin. Ei pitäisi olla mitään negatiivista. Lähtöpaikka on ihan ok. Hevonen ei ole mikään starttiraketti. Toki paljon riippuu siitä, kuinka vaikeaksi juoksu menee. On ruuna näitä vastaan aiemminkin kilpaillut ja pärjännytkin. Luultavasti muutkin on petranneet. Jos reissu onnistuu, odotan hevosta kärkikahinoihin.”

KAHDELLA MERKILLÄ OHI PELISUOSIKISTA

T75-7 / 5 EXCUSEZ MOI & 7 CONDOR BAR

Pelaamme kaksi kohdetta kiinteästi kahdella rastilla. Näistä päätöskohteessa lähdön selkeä pelisuosikki jää vasta ensimmäiseksi varahevoseksi. Meidän papereissamme rankingin ykköshevonen on numero 5 EXCUSEZ MOI. Se on kilpaillut Suomessa Jarno Kauhasen käsistä kolmesti, ja suoritukset ovat olleet hyviä sekä nousujohteisia. Viimeksi Teivon Tammer-ajossa Excusez Moi kiertyi johtavan rinnalle jo 1200 metriä ennen maalia ja tsemppasi siitä vahvasti kolmanneksi vain tosi koville Atupemille sekä Massimo Hoistille häviten. Olimme vielä eilen yhteydessä Kauhaseen, ja hän oli meidän kanssamme samoilla linjoilla siitä, että oriin pitäisi olla edelleen parantamaan päin. Tänään on vielä tarkoitus riisua etukenkien lisäksi takakengätkin, ja siitäkin voi tulla vielä pieni efekti. Excusez Moi ei ole mikään starttiraketti, joten keulapaikasta se tuskin ottelee, mutta kuten viimeksikin nähtiin, niin ori kykenee tarvittaessa haalarihommiin. Meidän papereissamme nousuvireinen menijä on siis lähdön ykkösrankkaus. Arvio 30%.

Haluamme kuitenkin lapulle myös Tero Pohjolaisen käsistä aloittavan numeron 7 CONDOR BAR. Koska hevosen taulu on päässyt kovissa lähdöissä melko arkiseen jamaan, eikä uusi valmentajakaan ole lähtenyt etukäteen suojattiaan millään tavoin hehkuttamaan, on Condor Bar jäämässä varsin maltillisesti pelatuksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Condor Bar kilpaili tosiaan kesällä ihan kaikkein kovimpia vastaan, ja kun muistellaan oriin muutamaa kauden parasta kilpailua, niin tässä porukassa voi riittää vähän maltillisempikin suoritus. Tietysti kysymysmerkkejä on nyt ilmassa, mutta ei valmentajan maltillisista kommenteista kannata liian suuria johtopäätöksiä vetää – eihän Pohjolaisellakaan ole vielä mitään kokemusta siitä, miten treeniotteet ja kilpailusuoritukset korreloivat keskenään. Condor Bar ei menestynyt Teivon Suurmestaruusajon finaalissa 10. päivä elokuuta, mutta ei siinä lähdössä menestynyt myöskään tämän lähdön pelisuosikki EL Jetpack, ja kaksikko teki kyseisessä lähdössä käytännössä tasavertaiset suoritukset. Päädymme Condor Barin kohdalla 20% arvioon.

Jarno Kauhanen

L11/5 EXCUSEZ MOI: ”Treenit on menneet hyvin. Ei mitään ongelmia. Koitetaan päästä Kouvolan finaaleihin. Kaikki kolme starttia on ollut hyviä. Mielestäni hevonen on yhä parantamaan päin. Se ei lähde hirveän kovaa. Ei kaikkein nopeimpia. Tuskin mukana alun keulakamppailussa. Kun ori on kunnossa, pystyy se pärjäämään monenlaisilla juoksunkuluilla. Varusteisiin sellainen muutos, että nyt riisutaan myös takakengät. Kaviot on sellaisella mallilla. Ihan hyvä luotto minulla hevoseen ja voi se voittaakin. Positiivisin odotuksin Lahteen.”

SUOSIKKI JÄÄ VAIN VARAHEVOSEKSI

T75-7 / 3 EL JETPACK

Päätöskohteessa numero 3 EL JETPACK on kohonnut selväksi pelisuosikiksi. On se meidänkin papereissamme ehdottomasti yksi kolmesta A-hevosta, mutta jää kuitenkin rankingissa vasta kakkoseksi. Toki EL Jetpack olisi tässä erittäin vaikea kukistettava, mikäli olisi samassa vireessä kuin Suur-Hollola-ajon aikoihin. Siinä vireessään ori olisi ehdottomasti tämän lähdön todennäköisin voittaja. Valmentaja Pekka Korven esillä olleiden tallikommenttien mukaan ori ei kuitenkaan ole nyt aivan samanlaisessa iskussa, ja varsin hyvin Korpi yleensä suojattiensa suoritustason tietää. Tässähän on nyt alla lähes puolentoista kuukauden starttivälikin.

Kuten jo aiemmin mainitsimme, niin EL Jetpackin ja Condor Barin suoritukset Teivon Suurmestaruusajon finaalissa 10. päivä elokuuta olivat käytännössä täysin tasavertaisia. Vaikka lähtöasetelmatkin ovat EL Jetpackin puolella, niin meidän papereissamme ori jää siis rankingissa kakkoseksi. Arviomme on 26%. Ei EL Jetpack meille lähtökohtaisesti mikään ohipelihevonen ollut, mutta kolmas merkki paisuttaisi tässä varsinkin suurimpia systeemejä niin paljon, että tästä syystä johtuen päädymme vetämään kaikki laput pelimielessä kahdella paljon maistuvammalla A-hevosellamme.

VAHVALLA SUOSIKKIKAKSIKOLLA

T75-3 / 2 PYRKIMYS & 4 KIITÄVÄ

Myös kolmannen kohteen pelaamme kiinteästi kahdella rastilla. Siinä suosikkikaksikko 2 PYRKIMYS ja 4 KIITÄVÄ erottuu peliprosenteissa muusta porukasta täysin ansaitusti. Molemmat ovat oikein nousevia hevosia. Kiitävä on ikäänsä nähden kilpaillut tosi säästeliäästi, mutta hevosen voittoprosentti on komea, ja parannuspotentiaalia on kyllä edelleenkin. Pyrkimys taas on vasta viisivuotias hevonen, mutta sen kohdalla vastaavasti nimenomaan tämän hetken kuntokäyrä on todella vahvasti noususuuntainen. Hevosen kilpailukäyttäytyminenkin kohentuu kaiken aikaa. Edelleen varsinkin alkulaukan riski on merkittävä, mutta mikäli Pyrkimys ravaa koko matkan, on se mielestämme lähdön todennäköisin voittaja. Kiitävä on kuitenkin selvästi ravivarmempi, ja lisäksi Kiitävä on erittäin todennäköinen keulahevonen. Näillä ajatuksin päädyimme lopulta prosenttiarvioissamme suosikkikaksikon kesken täysin tasa-arvioon. Arviomme kummallekin on 37,5%. Näillä arvioin tietysti Pyrkimys olisi ideavarmavaihtoehtokin, mutta mieluummin menemme kuitenkin tämän kohteen kahden merkin taktiikalla. Olisi lopulta aika kestämätön tilanne, mikäli Kiitävän voitto tuhoaisi muuten hyvin onnistuneen rivin. Pyrkimyksen kohdalla kun laukkariski on kuitenkin konkreettinen, eikä tämän lähdön arviot siten mitenkään kiveen hakattuja ole.

Vihjepalvelu Totomaatin asiakkaana saat vahvan edun valtavirtaan. Aktiivinen raviseuranta, ammattilaisten analyysi ja tiivis yhteydenpito ohjastajiin ja valmentajiin toimiva resepti jo yli 30 vuoden ajan. Lähde mukaan!

 


TAKAISIN